الصفحات

توب الدنيا ... يتغير شكله ولونه ومقاسه كل شوية ... شوية يضيق... وشوية يوسع .... شوية لون برد الليل... وشوية لون دفا الشروق ...


الأربعاء، 17 ديسمبر 2008

حين تغدو كل أفعالك محاولات للنجاة …. محاولات للنجاة من ذاتك … أنت لا تخشى أحدا … لا تخاف حدثا أو شيئا … بل نفسك من تخاف … طبعك الذي يأبى التطبع … كلماتك التي صرت تشعر أنها كضربات يد الغارق على سطح الماء قبل غرقه .. ظنا منه أنه قد يكتسب فجأة القدرة على العوم!!!!!
حين تنظر لآخر يقول لك .. تحرر .. دع قيودك وانطلق .. ثم تنظر لذاتك لتستحثها … فتجدها لا تفعل ولا تريد فعل شئ … لحظات تخرج فيها رأسك خارج الماء لتتنفس لا تعني انك نجوت من الغرق .. بل أن الغرق قد يتأخر ليطول عذابك قليلا .. لترى الآخرين وهم يسبحون … لترى كيف كان سهلا أن تسبقهم لو أنك فقط تعلمت كيف تعوم ….
هل نجوت ؟؟؟ هل غرقت ؟؟؟ أين أنا وإلى أين سأذهب ؟؟؟ هل أنا من نوع المغيرين الذين يكسرون الحواجز ويتخطون المألوف ؟؟ هل أنا من التقليديين الذين يملئون الطرقات ولا يقدمون جديد … ينقصني الكثير و تعدى الوقت ما يسمح بالتعويض … فقد انطلق القطار حاملا إياي دون عودة … لا محطات ولا إبطاء … كان لابد أن أكون جاهزا قبل الرحيل .. لا أن أتذكر الآن كم الأشياء التي تركتها خلفي …
تلك اللحظات التي أنظر فيها إلى حياتي وأنظر لمن سبقني وأتحسر , تنغلق عيناي دون دموعها التي تفر لتغرق داخلي ألما وحسرة …
يا كل من يحبني ويثق في … أحتاج أليكم … أحتاج لأيديكم .. أخبروني أن الوقت لم يفت حقا … وأن لي الحق في تعويض ما فات … وأنني يوم ما قد أصير ذلك الذي أصبوا إليه .. وأنني سأتغلب عليّ .. سأفيق من سباتي وسأغلب بتطبعي طبعي .. قولوها صادقين .. أو اقتلوني دونها …

هناك 4 تعليقات:

tota veta يقول...

الله علي موهبتك!!!!!!!!,أنا مش بكلم عن موهبة الكتابة او التعبير,أنا بكلم عن موهبة الأحساس
تفتكر حد عنده الموهبة دي بالكم ده,وميقدرش يعوض اي حاجه فاتته؟
ميقدرش يحقق أي حاجه محاله؟
تقدر طبعا وكله بإذن الله,دايما بقول اننا ممكن نفهم أي حاجه في الدنيا مهما كانت صعبه,لكن صعب أننا نحس بأي حاجه مهما كانت سهله.
الفهم دا عمليه ممكنه بالمذاكره بالتدريب بالتحليل بالممارسه....,لكن الإحساس قوه صعبه موهبه خلي بالك منها
لكن زي ما الاحساس قوة دافعه وخارقه,ممكن تكون قوه مدمره إذا كان الإحساس دا باليأس خلي بااالك.
وهفكرك برباعية لعمنا صلاح جاهين بتقول:يأسك وصبرك بين إيديك وأنت حر
تيأس ماتيأس الحياة راح تمر
انا دقت من دا ومن داعجبي لقيت
الصبر مر وبرضك اليأس مر.
معلش طولت عليك بس هقول كمان رباعيه من احب الرباعيات ليا بتقول:
أنا اللي بالأمر المحال اغتوي
شوفت القمر نطيت لفوق في الهوا
طولته مطلتوش إيه أنا يهمني
وليه..مادام بالنشوي قلبي أرتوي
عجبي!!!,ربنا يوفقك

ibrahimsaeed يقول...

معالى رئيس الجمهورية
صباح الفل يا باشا
أرسل اليكم الخطاب رقم 1
أنا حد بحبك أوى
الناس ما بتحبنيش يا ريس
بسبب ذكائى
بس أنا ما بردش
أنا فاضى؟؟
أنا ورايا مشروع يا ريس
وما تقلقش الموضوع كله تمام
وهتخف ان شاء الله
ما تقلقش
ولو فى حاجة رن لى يا ريس
سلاموز يا تيييييييييييييييييييت

vepoo يقول...

اسمحيلي اقف مبهور قدام الرد الراقي ده ..
واسمحيلي اقول لحضرتك ان تقدير الاحساس كمان محتاج موهبة عالية ..
والاحساس بكلام عم جاهين محتاج موهبة راقية ....
والكلمات المدعمة الجميلة دي اكبر موهبة ...
شكرا جدا على كلماتك واحساسك ورقيك ...

vepoo يقول...

هيما
اولا هتودينا في داهية وهيشمعوا المدونة كدة ...
ثانيا بطل الدماغ اللي بقيت بتعملها اليومين دول دي مش عارف دماغ حشيش دي ولا ايه ..
ال مشروع ال ....
عموما وصلت الرسالة يا سيدي .. وكفاية تشريف سعادتك ....
بجد فرحتني بردك ....